TeamNariszaNoxson

Alla inlägg den 6 januari 2019

Av Lovisa - 6 januari 2019 20:02

Här kommer en liten presentation av Narisza!

Hon heter Tärenäs Narisza och vi kallar henne oftast bara Narisza eller prinsessan och hon fyller 7 år den 21 april i år. Annelie som då också äger Narisza köpte henne i oktober 2016 efter att vi sorgligt nog fick ta bort Boriz i september efter 3 1/2 år med massa skador. När vi skulle titta på henne första gången valde jag att inte följa med då jag inte släppt Boriz ännu och ville abslout INTE ha ett sto (trodde jag) När jag tillslut följde med räckte det med att jag såg henne på stallgången så va jag helt såld! Hade nog kunnat sagt ja även utan att provrida haha! 
Nu står står hon uppstallad på Hammarö RF där vi trivs jättebra! 

Narisza är en pigg och glad men väldigt bestämd liten dam med tydliga åsikter om vad hon tycker! Hon är rolig att rida men är ju trots allt ett sto...Hon är dock som Noxen väldigt snäll! Hon har ju små stofasoner och frågar man alla i stallet så är hon en liten divig bitch som tror att hon är störst, bäst och vackrast av alla hästar på hela anläggningen! Alla som träffar henne första gången säger alltid att hon är såå söt så hon har väll lite rätt i att hon är finast,Haha. 

När hon kom va hon riden i alla gångarter men inte utbildad. Nu kan hon väldigt mycket och hon har lärt sig massor på den korta tid vi ändå haft henne! Hon kan flytta för skänkeln, gå i form och allt sånt och hoppar banor på ca 60-70 cm. Narisza är pigg och framåt så när vi rider så det enda jag ibland behöver (när vi rider dressyr) är ett spö annars klarar vi oss utan både sporrar och spö. Hon är arbetsvillig och tycker de mesta är roligt och därför är hon super rolig att rida. Är så glad att jag faktiskt följde med när vi tittade på henne så vi fick hem våran fina prinsessa!

Denna bild är tagen när hon varit hos oss endast några dagar. Så liten hon va där, prinsessan. Bara 4 år och skulle på våren fylla 5!

I början red vi Narisza på vanligt tredelat bett men tyckte hon va lite hård i munnen och bet gärna tag i bettet och när vi gjorde en tandkoll i samband med vaccinationen så visade sig att hon rullat upp bettet långt bak i munnen och gnisslat tänder så då fick vi bett förbud av våran veterinär i 6 månader och började rida bettlöst. Hon funkade super på det och därför har vi fortsatt så! Nu får vi rida med bett igen och gör de ca 1 gång i veckan!

Detta är min absoluta favorit bild på mig och Narisza! Det är Annelie som tagit den och den är tagen sommaren 2017!

Denna bild är såå Narisza! Den är tagen när vi fick våran första rosett tillsammans. Vi hade hoppat en klubbhoppning på 30cm! Men frågar du divan så hade vi nog vunnit OS guld ;)

Hoppa är det bästa Narisza vet. Högt ska de va och fort ska de gå och hon drar gärna ner huvudet lite i mellan och leker studsboll! Oftast gör hon de när hon gjort något hon tycker är lite svårt eller bara för att hon tycker att hon klarade något väldigt bra!

När man ska ta kort och hon bara vill ha mer godis.. Haha vet inte hur många såna här bilder jag har på båda hästarna!

Nu vet ni lite mer om min prinsessa. Om ni undrar något så är de bara att fråga!
Ha de så bra så hörs vi!
// Lovisa

Av Lovisa - 6 januari 2019 14:09

Idag va jag hos Melinda redan vid 8 då vi skulle rida tillsammans igen! Opti va lite piggare idag (lite kallare idag) men jobbade ändå bra. Fick hjälp av Melinda och då gick hon väldigt bra. Finaste Opti i hagen igår!

Sedan åkte jag till ridskolan för att rida Narisza. Hon va pigg och stark idag och lyssnade inte superbra...Vi höll på typ 45min och hon lyssnade lite bättre mot slutet! Det kan inte alltid gå bra men vi tar nya tag imorgon igen. Söt på bild blir hon alltid i alla fall!

Noxen fick gå en liten skogstur idag men idag va det Annelie som fick rida lite. Hon red mest skritt och trav men även lite galopp. Imorgon blir de nog ett pass i paddocken, tyvärr är den rätt hård nu när de är fruset ute så får nog bli ett skrittpass!
Bilden på noxen är dock inte från idag..måste bli bättre på att ta bilder så jag har till både Instagram och bloggen!

En närmare presentation av Narisza kommer nog i kväll!
Ha det bra så länge så hörs vi!
// Lovisa G

Av Lovisa - 6 januari 2019 00:18

Här kommer en liten presentation om Noxen!

Han heter Turbo Stars Noxson men vi kallar han oftast för Noxen eller bara Nox. Han fyller 6 år den 8 maj i år. Annelie som äger honom köpte honom i december 2015 och då kom han direkt från sin uppfödare till oss! Nu står han i ett litet stall ute i Tvärhult på Hammarö där vi och han trivs super
Ann som äger stallet har hjälpt oss otroligt mycket och jag kan nog säga att hade vi inte fått all hjälp vi fått av henne hade vi aldrig varit där vi är idag! Stort tack för all hjälp vi fortfarande får Ann!

Noxen är en pigg och väldigt känslig häst så man kan inte göra för häftiga rörelser när man tex sitter på honom för då kan han nästan bli lite rädd. Annars i hanteringen är han världens snällaste och väldigt orädd när de gäller allt från presenningar till stora lastbilar, mer glad och nyfiken! Han har sina små hyss för sig men vi i stallet tycker mest han är charmig när han börjar och de är väldigt milda hyss.

Noxen va oinriden när han kom till oss och hade bara gått i en hage och va nästan inte hanterad alls. Så med hjälp av Annelie och Ann så har jag ridit in honom! De är en häftig känsla att känna när man rider att allt de han kan har jag lärt honom!(med hjälp såklart) Nu för tiden kan han riktigt mycket,flytta för skänkeln i alla gångarter, går stabilt i form och hoppar bra mm. Galoppombyten gör han när vi hoppar men inte i dressyren än! Sen kan han va superdryg vissa dagar och inte alls vilja ta skänkeln tex och därför rider jag honom ibland med små korta sporrar för att han ska lyssna när han blir lite lat. Han är en super mysig liten häst som jag är väldigt glad att jag fått lära känna!

Här ovan är en bild som är tagen när han bara varit hos oss någon månad och då va han bara 2 1/2 och skulle fylla 3 i maj! Lill plutten!

Här en bild när vi precis har börjat rida in honom, då va inte stor min lilla skrutt!

Mellan denna bild och den förra skiljer det bara någon månad men man ser redan här att han börjar bli ljusare i färgen!

En bild från när Ann tömkör. Super bra att kunna variera för honom och är väldigt glad att Ann kan hjälpa oss med detta!

Sommarridning i paddocken!

Vi tränar ju lite annat också som att tex ha en presenning över sig. Det va väll inget konstigt med det! Lugn och lika cool som han alltid är när vi hittar på såna här grejer!

Hoppar högt över gör han alltid! Är de lågt blir han dock slarvigare. 50 cm och högre börjar han hoppa mer noggrant.

Ett av hans små "hyss" påväg ut ur boxen när jag ska hämta hans mat fast han vet att han inte får! För det mesta står han snällt och väntar men de har även hänt att han gått ut boxen för att följa med ner till foderkammaren för att hämta maten haha knäppisen!

Nu har ni fått veta lite mer om Noxen! Är de något jag missat får ni bara skriva om ni undrar något så ska jag svara så gott jag kan!
Ha de så bra så hörs vi!
//Lovisa

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Tja! Kul att du hittat hit. Här följer du mig, Lovisa och min vardag med Tärenäs Narisza och Turbo Stars Noxson! Rider även andra hästar också!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards